عاجلفن ومنوعات

رواد ماسبيرو يحتفلون بفوز «المتاهة» بالمركز الأول في مهرجان ضفاف بإيطاليا

إسراء ثروت

من خلال عرض خاص استطاع أن يحتفل رواد ماسبيرو بنجاح فيلم المتاهة عقب حصوله على المركز الأول في مهرجان ضفاف بإيطاليا.

حنان راضي

هذا وأعربت حنان راضي مخرجة الفيلم عن مدى سعادتها بنجاح الفيلم قائله” الفيلم حقيقي كان صعب والأماكن بعيده جدا و روحنا شلاتين وأبو رماد  ودي على الحدود الجنوبية الشرقية بين مصر والسودان وتتميز الأماكن دي بدرجة الحرارة المرتفعة جدا وظروف التصوير وعدد أيام التصوير فالحمد لله الرحلة كانت شاقة جدا بس ربنا وفقنا الحمد لله “.

إسماعيل يوسف

هذا وقال إسماعيل يوسف مدير إنتاج فيلم المتاهة ” التجربة فعلا صعبة احنا سافرنا لأماكن 4000 كيلو وروحنا لأماكن محدش راحها قبل كدة ومن ضمن الأماكن دي جبل علبة حلايب وشلاتين كل الأماكن دي أماكن خطر جدا “.

أمير فؤاد 

هذا وشرح أمير فؤاد بطل فيلم المتاهة حجم المعاناة التي واجهتم خلال الفيلم قائلا ” الفيلم نفسه بيعبر عن الحالة بعد ما خسرت حاجات كتيرة انت واقف في النص متردد في حاله من المتاهة “.

بولا طلعت

هذا وقال بولا طلعت مدير تصوير الفيلم” التواجد والتواصل مابين الناس وجوه حضره قد أيه كان رهيب فأعتقد أن دي أكتر حاجة كانت ملهمة في الفيلم يعني متاهة الإنسان في أنه يسمع صوت نفسه وأنه يسمع صوته مع ربنا وهو عايز يسمع أيه “.

سامي منصور

هذا وأعربت سامي منصور مونتير الفيلم عن مشقة الفيلم قائلا ” في الأفلام الوثائقية أنت لازم تكون حاسس بالشخصية ولازم تكون حاسس بالحاجة اللي بتعملها عشان تقدر توصل الرسالة دي للناس وتتعايش مع الشخصية دي “.

حسن حامد

هذا وعبر حسن حامد رئيس اتحاد الإذاعة والتليفزيون الأسبق عن مدى فرحته بنجاح الفيلم قائلا ”  الفيلم بجد كان مفاجأة وكان بجد مهمة صعبة يعني أنا طول ما أنا بتفرج وأنا متفق على كل الطقم اللي عمل هذا المجهود الضخم وأنا عارف أم الإمكانيات اللي كانوا بيشتغلوا بيها كانت محدودة جدا جدا ” .

تهاني حلاوة

هذا و أكدت تهاني حلاوة رئيس قطاع قنوات النيل المتخصصة الأسبق مدى نجاح الفيلم قائله ” شغل رائع وتصوير رائع بجد والمخرجة هائلة جدا وبتمنالها كل التوفيق”.

الرابط:
الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق