غير مصنف

الرئيس السيسي: “المواطن لن يتحمل أعباء إضافية خلال الفترة المقبلة”

تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن انشغاله بالمواطن المصري، خلال كلمته أثناء الجلسة الختامية للمؤتمر الاقتصادي، المقام بالعاصمة الادارية.

وقال الرئيس السيسي: “أنا ضاغط على الدنيا كلها عشان نخلص امبارح مش السنة الجاية، والمواطن لن يتحمل أعباء إضافية خلال الفترة المقبلة”.

وتابع الرئيس: “لا أعتبر نفسي رئيسا بل انسان طلب منه التدخل لحماية وطنه، ولو أنا مش عارف شغلي ومش عارف أنا بعمل ايهمش هقف الوقفة دي، وأنا ضهري ربنا واللي يقدر على ربنا يتفضل”.

وأضاف الرئيس: “الحكومة تقوم بجهد جبار لتحقيق التنمية، وسيتم توسيع مظلة الحماية الاجتماعية وتوفير فرص عمل بجميع المناطق”.

وتابع الرئيس السيسي: “المرتبات تعبانة.. والله العظيم أنا بكلمكم من قلبي، أقل من 10 آلاف جنيه لأي حد بيشتغل ميعرفش يعيش”.

واستكمل: “هتقولي طب ما تديهم، هقول لك يا ريت، هيقولولي ما أنت بتقول بتعمل ميناء بـ 40 مليار، وهنا لازم أكون متوازن في إدارة الأمر .. غيرنا كان مساره أكل وشرب ودفع فلوس وسابها لما بقيت على الحديد.. النتيجة كانت إيه؟”.

وأَضاف: “الإصلاح في الدولة المصرية أكبر من قرار أي رئيس في الوقت ده، ولذلك لابد من العمل على كل قطاعات الدولة، وأنا مهتم بكله”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى