أخبار

تعرف على رسالة «الحديدي» للمواطنين والقطاع الخاص

وجهت الإعلامية لميس الحديدي رسالة للمواطنين حول حالة القلق من الأزمة الأوكرانية تداعياتها وما تبعها من إجراءات اقتصادية قائلة : فيه ناس بتعد تقول حرام عليكم إحنا مش أمريكا ولا بريطانيا ؟ وإيه علاقاتنا بالحرب الأوكرانية ؟ .. ده صحيح وأنا بقلهم إحنا مش زي أمريكا ولا بريطانيا .. وده صح لأننا دولة نامية فعلاً لكننا جزء من هذا العالم والعالم كله في حالة ارتباك اقتصادي .

لفتت الحديدي “الحديدي”، خلال تقديمها برنامج “كلمة أخيرة”، المذاع على فضائية “ON”:إلى صندوق النقد الدولي أعرب عن مخاوفه من حالة ركود اقتصادي تصيب الدول النامية نتيجة الصدمة الاقتصادية الناجمة عن ارتفاع الأسعار وتشديد إجراءات البنوك المركزية في العالم عبر رفع أسعار الفائدة لجذب السيولة “.

أتمت : ” إحنا بنشوف أسعار غير مسبوقة في العالم هاى سكتوى الأسعار وأسعار الطاقة وكل حاجة وماحدش يعرف هتخلص إمتى ؟ كل الي قال أن الحرب أسبوعين وكان مفكر أنها هتخلص أعتقد دلوقتي اكتشف أن ده مش حقيقي “.

أتمت : هذه الأزمة بنتعامل معها كدولة وأفراد صحيح ممكن نكون متضايقين وكلنا موازناتنا مهما اختلفت الطبقة الاجتماعية من الصغير للكبير متأثر بالأزمة ومنزعجين لكن لازم نتعامل “.

واصلت :” الدولة بتتعامل بكفاءة لكن ماذا عن القطاع الخاص ؟ صحيح القطاع الخاص مضغوط لكن هناك شق من المسؤولية الاجتماعية على القطاع الخاص يمكن أن يقدمه “.

أتمت : “هذا وقت القادرين وإحنا داخلين على شهر رمضان المبارك والقطاع الخاص في إيده حاجات كتيرة يعملها مش من باب الزكاة فقط لكن من أبواب المسؤولية الاجتماعية كلنا لازم نحمس الناس الي بتشتغل عندنا ..كل واحد عنده عماله من أول الورشة الصغيرة لحد المصنع الكبير بلاش تسريح العمالة ونضغط على أنفسنا بشكل أكبر عشات بيوت الناس تفضل مفتوحة ممكن ماقدرش نطالب بزيادة المرتبات في القطاع الخاص”.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى