غير مصنف

أمير طعيمة للجماهير: «شجع ناديك من غير ما تكره الغير»

حذر الشاعر الغنائي أمير طعيمة، جماهير كرة القدم من التعصب الكروي، وذلك عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الإجتماعي «فيس بوك».

وكتب أمير طعيمة في منشور له: «الهزار و الألش الزيادة و التعصب و تجاوزات الاعلام بعد كل مباراة حول بطولة الدوري لساحة معركة، و حتي بعد الكورونا اعتقد اننا هنفضل نلعب بدون جمهور لأمد طويل عشان بالوضع ده هتحصل كوارث، الهدف الأسمى لبطولة الدوري انك تفرز لاعبين للمنتخب، و انت عندك ٣ فرق (الاهلي و الزمالك و بيراميدز) فيهم اكتر من ٢٠ لاعب دولي ده غير اللي بتفرزه باقي الفرق و المنتخب الاوليمبي و المحترفي».

وأضاف: «لاول مرة من ساعة منتخب حسن شحاته هيبقي عندك منتخب قوي و كمان دكة قوية، تخيل ان في السردباكات مثلا هيبقي فيه ٢ من الونش و حجازي و ايمن اشرف و محمود علاء علي الدكة، و في الوسط المدافع واحد من النني و طارق و السولية هيكون علي الدكة و في الوسط المهاجم واحد من عبد الله السعيد هداف الدوري و قفشة اللي طالع اسرع من الصاروخ ع الدكة، و نفس الامر بالنسبة لرمضان و تريزيجيه ده غير زيزو اللي حظه انه بيلعب في مركز صلاح، و الشناوي و ابو جبل اللي كل واحد فيهم يشيل منتخب لوحده، و مجموعة كبيرة اخرى، يعني عندك دكة اقوي من الاساسي في منتخبات كبيرة في القارة».

وتابع: «مصر عندها فرصة تتسيد أفريقيا من جديد و الدليل ان نهائي دوري الابطال كان مصري خالص لاول مرة في تاريخ افريقيا، و حقك المشروع طبعا تبقي عايز ناديك يفوز بكل البطولات بس ده لا يتعارض مع احترامك للخصم».

واختتم: «حافظوا علي كل لاعبي مصر و افتكروا ماتش مصر و الكونجو اللي وصلنا كاس العالم اللي كنّا حابسين نفسنا و مَش فارق معانا مين اللي هيجيب هدف الصعود، شجع ناديك بكل طاقتك من غير ما تكره الاندية الاخرى، دي بطولة بتلعب في دولة واحدة و خصمك منافس مَش عدو».

محمد أحمد

صحفي وكاتب مقالات - رئيس قسم الفن - مُحب لكرة القدم - عاشق للنادي الأهلي

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى