غير مصنف

أمير طعيمة يعلق على الانقسام بين الجمهور بعد وفاة نوال السعداوي

علق الشاعر الغنائي، أمير طعيمة، على الانقسام بين الجمهور بعد وفاة نوال السعداوي عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك».

وقال أمير طعيمة في منشور له: «ما قرتش و لا حاجة شايفها مفيدة فيما يخص وفاة الكاتبة #نوال_السعداوي.و الناس مقسومين قسمين قسم في اقصى اليمين و قسم في اقصى اليسار و كالعادة الاراء معظمها لها صلة بآخرة شخص بين يدي الله و رفعت عنه الاقلام.لا عاجبني فيديوهات الكتيرة اللي بتتوعدها بسوء العذاب و مش فاهم اصلا ايه الفايدة من ده و لا ايه جدوى المحكمة المنصوبة لحد فارق الدنيا».

وتابع: «و لا عاحبني برضه الدفاع المستميت عن ارائها اللي انا كمسلم برفض الكثير منها ، زي وثنية الحج و عدم وجود الجنة و النار و اهانة الحجاب و الدفاع عن المثلية الجنسية و الرأي الافظع بالنسبالي هو مطالبتها بتغيير بعض ايات القرآن ( ملحوظة هي ما طالبتش باعادة فهم النص هي طالبت بتغييره بمنتهي الوضوح».

واختتم: «الخلاصة انا شايف انك كمسلم لو عايز تشيد بآرائها لازم تستثني منها الاراء اللي ضد صريح الدين و مش لازم تبقي كيوت بزيادة و تشيل ذنب ملوش اي لزمة، و في النهاية رأيك بصلاحها أو بضلالها لا هيفيدها و لا هيضرها، بس دفاعك عّن اراء ضد دينك اكيد هيضرك.ربنا يحسن خاتمتنا جميعا».

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى