تقارير و تحقيقات

“احنا عايشين ليه”.. طفل مهرجانات يثير الجدل لشرائه سيارة بـ3 مليون جنيه

أثار الطفل سامر المدني مغني المهرجانات جدلًا عبر مواقع التواصل الاجتماعي، عقب إعلانه شراء سيارة من النوع الفاخر كما تظهر في الصورة التي نشرها.

وفضّل “المدني” مشاركة متابعيه بصورته عبر موقع “فيس بوك” وهو جالسًا على سيارته الجديدة قائلًا: “مفيش مبروك ولا اي ع Range Rover.. وجاهزين بكره الخميس الساعه 6 مهرجان شيطان يلا احنا جامدين والله”.

منشوره حاز على تفاعلات واسعة من الإعجابات والتعليقات والمشاركات التي بدت مضحكة لما دُون عليها من قبل النشطاء.

فطفل في هذا السن استطاع شراء سيارة بهذا الماركة العالمية التي ربما لم يتمكن عديد رجال الأعمال من شرائها يعد ضربة قاسية في ظهر الطلاب الطموحين للتفوق علميًا والالتحاق بكليات القمة، خاصة وأنه تحصل على ثمنها نظير ما يقدمه من مهرجانات على موقع الفيديوهات الشهير يوتيوب.

أحد المشاركين للصورة كتب عليها قائلًا: “احنا عايشين ليه” ويبدوا على كلماته ملامح الندم، ليأتي أحد أصدقائه ويرد عليه: “تعليم اي بقاا اناا هروح اشوفي مكرفون جامع وأجيب دي جي”.

بينما شارك آخر منشوره معلقًا: “ده طفل اسمه سامر المدني، بيغني مهرجانات اشتري عربيه Range Rover تمنها 3 مليون جنيه ودفع مبلغ ضخم تاني عشان يشتري لوحة ارقام مميزة برقم 5 في الوقت اللي تلاقي فيه شاب حاصل علي مؤهل عالي شغال ب 1200 جنيه في الشهر!! ده لو لقي شغل اصلا!!”.

يأتي ذلك غير التعليقات التي انهالت على منشور سامر المدني وأظهرت حسرة النشطاء على حالتهم المادية مقارنة به، ولكن عبروا عن ذلك بطريقة كوميدية كما اشتهر عن جموع المصريين.

فقال أحدهم:” أدى شغل الشارع و شغل المهرجان لو بصيت على شخص محترم شغال شغاله شريفه. مواظف أو دكتور. أو أو هتلاقهم يدوب على قد حالهم لو معاه فلوس هيجيب عربيه فيرنا”.

وأضاف آخر: “‏انا جدي الله يرحمه كان يقعد يصلح ف مفاتيح الكهربا ويقول امسك السلك ده كدا مكنتش بدي خوانه ،اجي امسكه يقولي اتكهربت؟ اقوله لأ يقولي تمام يبقا ده الارضي واللي معايا الكهربا ‏الله يرحمه كان عاملني مفك تست لو يومها كنت مسكت اللي بيكهرب كنت ارتحت ولا شوفت بوست زى دا”.

بينما علقت ناشطة بقولها:” انا عندي 29 سنه ومعنديش شقه انام فيها وانت قد عيالي وعندك عربيه ايه ام الحقد والغل الا انا فيه دي هههه”.

رابط المنشور على فيس بوك..

https://www.facebook.com/samer.elmedany.official/posts/476348403791890

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى