أخبار

“Smart Agriculture” تطبيق يوزع البذور والأسمدة والمبيدات للأراضي الزراعية

قالت الإعلامية لميس الحديدى، لأصحاب مشروع Smart Agriculture ، خلال برنامج الفرصة في كلمة أخيرة ، المذاع على قناة ” “on، إن الفوز في برنامج الفرصة ليس له علاقة بالسن، ومن الممكن تكونوا أصغر ناس وتفوزوا.
من جانبهم قال القائمون على مشروع “Smart Agriculture” “عملنا الشركة لتطوير تطبيق هدفه تطوير الجرار العادي، لمساعد آلي، يقدر يوزعلك كمية البذور والأسمدة والمبيدات اللي أرضك محتجاها، ونخطط لعملية الزراعة من البداية، وبنوفر تقارير دورية بحال الزرع، ونعرف الفلاح محتاج إيه وبنحلم أننا نحسن المحصول ونزود إنتاج أراضي مصر من 30 لـ40%.”.
وتابع القائمون على مشروع ” “Smart Agriculture:” لدينا 6 مليون مالك ومستأجر للأراضي الزراعية، وهدفنا تنظيم الخدمات الزراعية بحيث تكون مترتبه على بعض وبقينا وسيط بين الشركات اللي بتقدم الخدمات الزراعية والمزارع علشان يكون فيه سهولة للمستخدم ، متابعين: شغلنا قائم على 3 مراحل بمسارات رئيسية تعتمد على الإدارة وإنتاجيه المحصول وجودته”.
ونصح أعضاء لجنة التحكيم القائمين على مشروع Smart Agriculture بضرورة الإعداد الجيد لعرض الفكرة : “إحنا مش فاهمين عشان نسأل وقاطعهم ممثل لجنة الأثر المجتمعي بقيادة بنك الطعام وهو محسن سرحان الرئيس التنفيذي لبنك الطعام قائلاً : ” اشتغلوا مع حد يساعدكم في إظهار قيمة المشروع”.
وتابع صاحب مشروع” Smart Agriculture” :”بندي للفلاح كمبيوتر بإمكانيات معينة وانترنت وسرعة علشان يقدر يستفيد بالخدمات.والفلاح لازم يكون عارف هو هيقدر يتعامل أزاي مع التكنولوجيا الزراعية كالتحكم عن بعد والجرار ممكن يشتغل في مساحة 2 فدان”.
ليرد أعضاء لجنة التحكيم : ” : أنتوا عندكم حاجة حلوة ومتفقدوش الحلم اللي في قلبكم ومستنينكم السنة الجاية إحنا بنحب الشباب وبنشجعهم ولكن أنتوا محتاجين شغل كتير”.
وقال ممثل بنك الطعام لصاحب مشروع “Smart Agriculture” تعالى نقعد كام ساعة مع بعض وفهمني مشروعك كويس.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى