رئيس جامعة جنوب الوادي يطرح استطلاعا للرأى حول أيام الدراسة.. والطلاب يتفاعلون (خاص)

0

قال الدكتور يوسف غرباوي  رئيس جامعة جنوب الوادى بقنا، إنه طرح علي طلابه الدارسين بالكليات المختلفة  استطلاعا للرأي، عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”.

وجاء في الاستطلاع..

إذا كانت الدراسة فى العام القادم يومين فقط للكليات النظرية …..أيهما تفضل؟
1- يومان متتاليان (السبت و الأحد …مثلا) الميزه فى ذلك قضاء ليله واحده كل أسبوع بعيدا عن الأهل.

2- يومان منفصلان (السبت و الثلاثاء….مثلا) الميزة فى ذلك عدم المبيت فى قنا و عدم تأجير شقه أو سرير فى شقة بقنا أو عدم السكنى بالمدينة الجامعية، يعنى نحضر المحاضرات و نسافر على البلد فى نفس اليوم (أتحدث عن جميع مراكز قنا و الأقصر).

قبل الاختيار ننظر لها نظرة اقتصادية، تكلفة السكن وتكلفة الأكل والشرب بقنا أو تكلفة السفر ….والراحة النفسيه و القدرة على متابعة الدروس.

الطلاب يتفاعلون

ورصد موقع اليوم مدى تفاعل طلاب الجامعة حول استطلاع الرأي، إذ قالت الطالبة هدير حسان: نتمني أن تكون ايام متتالية عشان لو حد من مكان بعيد زي مركز إسنا مش هيقدر يروح و ياجي من ناحية مفيش مواصلات هتبقى من بعد العصر و من ناحية التكلفة المادية هتبقى قد إيجار الشهر وأكتر.
وتابعت: “يعني إحنا عندنا في إسنا بتكلف 60 جنيها فب اليوم لو رايح و جاي لو حسبناها كدا هنبقى 60 في 8 هتكلف 480 جنيها مواصلات بس يعني لو أخذ سكن أفضله لكن لو يومين متتاليين يقدر ياخد مبيت”.

وناشدت نورهان مهران قائلا: “ياريت حضرتك تشوف حل الكليات العملية، وياريت يكونوا ورا بعض بحيث إنه كدا كدا هيكون في ليلتان مبيت لينا. فيفضل إننا نسافر باقي الأسبوع بلدنا بديلا عن حضورنا طول الأسبوع وخصوصا اللى ساكنين في بلاد بعيدة زي سوهاج و الوادي وأسوان مش هينفع نروح على المحاضرات ونرجع في نفس اليوم”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.