شاهد| أحمد موسى: داخلين على مرحلة جديدة بشأن المخالفات

0

أحمد حمدي

أكد الإعلامي أحمد موسى، أن أصحاب المخالفات البنائية لن يتمنكوا من العيش بسلام إلا فى حالة المصالحات الجادة مع الدولة المصرية خلال الفترة القادمة بناءاً على تعليمات رئاسة مجلس الوزراء.

واعتبر” موسى”، خلال تقديمه برنامج على مسؤليتي، المذاع على شاشة قناة صدى البلد، مساء اليوم الاثنين، أن رئيس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، أطلق رسائل تحذير شديدة اللهجة فى اجتماعه مع مجلس المحافظين بهدف سن قانون للمخالفات والالتزام به، مبينا أن آخر فرصة هى شهر سبتمبر وبعد هذا من لم يتمكن من المصالحات لا يلومن إلا نفسه.

وتابع:”روح الصبح خلص وادفع تحت الحساب وأعلن جديتك وإلا هيجوا يشيلوا المبني من الألف للياء، ولو معملتش كدا متزعلش غير من نفسك بعد كدا، طالما مخالف أبدأ من بكرة دور على حالك، والمهلة اتحددت ولا تصالح بعدها بحال من الأحوال، متقولش معيش فلوس والدولة ادتك مهلة حلوة اوى”.

واستطرد : “البيوت اللى هى بالطوب الأحمر، وشكلها غير مشرف، احنا عايزين بلدنا جميلة، وهناك إلزام بالقانون ان سكان البيت يجمعوا فلوس ويبيضوا البيت بالكامل من برا والجزاء لمن خالف هذه التعليمات قطع المياه والمرافق بالكامل، والكلام دا كل البيوت وخاصة فى الدائرى وغيرها.. بنسافر وبنشوف الجمال برا وبنقي عايزين نقول واشمعنى بلدنا.. البيوت كلها لازم تتبيض خلال الفترة القادمة، ومفيش مباني هتتعمل تاني،داخلين على مرحلة جديدة بشأن المخالفات”.

وتساءل ” موسى” هل تخطيط مصر الجديدة اليوم هو التخطيط السكني للحي بالكامل، مبينا أن أصحاب الفلل بدؤوا هدم الفلل الخاصة بهم لبناء أبراج وبها جراجات مفتوحة .

وتابع:” مصر كلها جراجات وفيه أحياء كاملة لن يكون هناك مبني تاني بحال من الأحوال، ولو فيه حد عايز يبني، هنديله التخطيط بتاع الدولة واحنا نوجهه ويلتزم بيه ، وهنا تكون اشتراطات الحكومة ملزمة للجميع”.

فيديو..

 

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.